Längs den 400 meter långa tågsträckan som löper genom Björnefjällområdet ligger svedda takplåtar och nedrasade kontaktledningar och järnvägen är totalt ofarbar efter att rälsen tagit formen av ett S efter hettan i gårdagens brand.

På torsdagsförmiddagen är området tyst. Fritidshusområdet ligger visserligen mitt uppe på kalfjället, men vanligtvis passerar uppemot 20 tåg här dagligen – men efter gårdagens brand råder totalstopp i tågtrafiken. Det enda som stör är en frän lukt av rök som dröjer sig kvar från branden.

– Det är faktiskt ganska chockerande, säger ett par som har stuga i området.

Artikelbild

| Boende i området uppger att hela området var tvungen att utrymmas. I bakgrunden skymtas den platsen för branden.

– Vanligtvis passerar massor med tåg här dagligen. Norrut till Narvik med malm och söderut mot Europa med fisk. Det är ett enormt slag.

Den norska räddningstjänsten fick under onsdagseftermiddagen in larm om explosioner och brand från ett så kallat galleri, en tågtunnel som ska skydda mot snö. Boende i området fick meddelande om att evakuera då rökutvecklingen var giftig eftersom träet i tunneln som fattat eld var gammal och impregnerad med kreosotimpregnerat.

Järnvägen visade sig vara bortom räddning. I schaktet som rälsen löper genom ligger nedrivna kontaktledningar, söndringt kablage och rälsen är krökt av värmen - omkring 400 meter järnväg är totalförstörd. Även en stuga just intill rälsen har brunnit ned men ingen person har kommit till skada.

Anders Björnström, vd för LKAB Malmtrafik säger till NSD under torsdag eftermiddag att orsaken ännu inte är klarlagd.

Artikelbild

| Skadornas omfattning är fortfarande inte helt klarlagd.

– Det är än så länge mest spekulationer. Den norska haverikommissionen har anlänt till platsen kring lunchtid och ska genomföra undersökningar för att ta reda på vad som har hänt och vad som måste göras nu för att reparera skadorna.

Även delar av E10 stängdes av under gårdagen på grund av den giftiga röken. Nu är dock trafiken igång igen. Passagerare med SJ tvingas använda ersättningsbussar för att ta sig till och från Narvik. Tåg söderifrån kommer stanna i Abisko.

Artikelbild

| Den förstörda rälsen har nu reparerats och LKAB har kunnat återuppta tågtrafiken mot Narvik

Björnström vid LKAB berättar att de fått en preliminär tidsplan.

– Man vet inte exakt. Men vi har fått en preliminär tidsplan men rälsen är ju totalförstöd. I bästa fall om allting går som det ska kommer vi igång på måndag. Då har det ju gått väldigt fort.