Sedan fyra år tillbaka finns det en sluten facebookgrupp där svarttaxiåkandet i kommunen organiseras.

När vi skrev om gruppen i september 2015 hade den 1 551 medlemmar. Så här lite mer än två år senare uppgår antalet medlemmar till 5 642.

Svea taxi Norrbottens vd Bengt Hellström upplever också att svarttaxiåkandet har ökat.

– Vårt underlag har blivit mindre. Och jag har svårt att tro att det beror på något annat än att svarttaxiåkandet har ökat. För det är framför allt på helgkvällarna som vi har fått mindre trafik. Och det är då de är aktiva, säger han.

Han förstår inte hur folk vågar åka svarttaxi.

– Det är möjligt att det är billigare då de inte betalar någon skatt. Men de har inte genomgått någon som helst prövning. Utan det kan vara vem som helst bakom ratten när man sätter sig i en svarttaxi, säger han.

Han tycker inte att polisen gör tillräckligt för att komma åt dem.

– De blundar för problemet, säger han och fortsätter:

– Vi har slutat höra av oss till dem. De gör ju ändå ingenting åt det. De säger att det är svårt att bevisa. Men hur svårt kan det vara? Visst finns det värre brottslighet. Men det är inte lagligt. Och de har ju faktiskt ett ansvar.

Mattias Häggkvist som är ordförande för Luleå taxi är mer förstående.

– Vi har en ständig kontakt med dem. Våra förare brukar höra av sig till dem när de ser något misstänkt och många av svarttaxiförarna är kartlagda. Men de är svåra att komma åt. De måste ju i princip tas på bar gärning för att åtal ska kunna väckas, säger han.

Men inte heller han förstår hur folk vågar åka svarttaxi.

– De som åker svarttaxi har ju ingen aning om föraren ens har körkort. Och det finns inget skyddsnät över huvud taget. Det är synd att någon ska behöva bli antastad, våldtagen eller vara med om en krock för att folk ska inse riskerna med det, säger han.