Norrbotten synliggörs

LEDARE På onsdags sänds det tredje avsnittet av kriminaldramat ”Rebecka Martinsson” i TV4.

Ännu en kväll kan svenska TV-tittare uppleva action och spänning i Kiruna med omnejd.

I höstas sände ju även SVT den svensk-franska thrillerserien ”Midnattssol”, som till största delen utspelas i Kiruna.

Det handlar dock inte bara om lättsmält TV-action i den norrbottniska fjällvärlden.

Produktionerna av ”Midnattssol” och ”Rebecka Martinsson” är även en god affär för Kiruna och Norrbotten.

Om man plussar ihop löner till lokalt anställda, resor, boende och andra inköp och beställningar som produktionerna gjort i Norrbotten blir summan 25 miljoner kronor, enligt en analys från Filmpool Nord och kommunikationsbyrån Cloudberry.

Det får betecknas som ett gott utfall på gjorda investeringar. Filmpool Nord (som ägs av landstinget och 12 kommuner i Norrbotten) har investerat totalt sju miljoner i de två produktionerna. Det betyder att varje satsad krona gett 3,57 kronor tillbaka som omsättning i regionen, enligt studien.

Till det kan läggas marknadsföringseffekterna som är mer svårmätbara. Men det har givetvis betydelse att Kiruna, Norrbotten och norrbottniska miljöer får visa upp sig för en storpublik.

Det borde vara något som en vaken turist- och besöksnäring i Norrbotten kan dra nytta av.

Filmpool Nord medverkar till att utveckla Norrbotten, som vd:n Susann Jonsson helt riktigt påpekade i en gästkrönika på sidan 2 i NSD 3 mars.

  • MEST LÄST PÅ NSD.SE
  • Senaste nytt
  • Mest läst