Lika mycket ett historiedokument som dans. Så vill jag kategorisera den här föreställningen där Moa Autio och Eliisa Erävalo gungar, rasslar, virvlar och släpar sig fram genom det dammande gruset. Allt utspelar sig på plats i Karlsvik utanför Luleå, där handlingen en gång var verklighet efter andra världkrigets slut.

Dansare och musiker befinner sig bakom galler och taggtråd. Fångna i krigets öde. Inramningen luktar död och lidande. ”Bättre att bli skjuten i huvudet än i ryggen”, är en av replikerna. Vilket säger ganska mycket det som skildras.

Upplyst blir man också som publik. Som att här passerade tusentals ryska krigsfångar på väg hem bara för att betraktas som förrädare. Det berättas också om ett fångläger i Bodö där det under kriget föddes 52 barn. Mest gripande är nog också den scen som handlar om modern som var tvungen att dränka sitt barn för att rädda sina medfångar.

Artikelbild

| Det riktigt dammar och skrapar i gruset. Foto: Marcel Köppe, Blamorama

Den musikaliska inramningen står David Björkén och Oskar Dahlberg för. Där kan jag tycka att det som musiken förmedlar ibland går tvärt emot handlingen och rörelserna. Kontrast som effekt ibland. Men då motsatserna blir för stora tappar jag koncentrationen och glider ut ur den dammiga och skärande inramning som dansarna förmedlat.

Tilltalande är mödraperspektivet. Egentligen består ensemblen av ytterligare två, ej namngivna medlemmar, då Moa Autio och Eliisa Erävalo är höggravida.

Nästan chockande naket och intimt blir det då de tar fram sina magar och vaggar dem inför publiken. Även här dras kontrasten mellan idé och realism till sin spets. Illusion och verklighet krockar. Så utsatt är den havande kvinnan.

Föreställningen är egentligen tredje steget på en dansraket. Tidigare år har ”Trämassafabriken” och ”Tyskmagasinen” spelats. Även ”Fånglägret” utgår från vad som hände vid Tyskmagasinen efter andra världskrigets slut. Handlingen är baserad på dokument och vittnesmål.

Artikelbild

| Moa Autio och Eliisa Erävalo dansar. För musiken stårImmunförsvaret a.k.a med David Björkén och Oskar Dahlberg. Foto: Marcel Köppe, Blamorama

Ytterligare föreställningar skulle ha getts på på lördag och söndag. Men på lördagseftermiddagen meddelades att föreställningen ställs in på grund av skada. Det var Moa Autio som trampade snett under premiären som ändå genomfördes trots skadan.

"Vi vilar och modifierar föreställningen något så att vi kan spela imorgon (söndag) klockan tre", skrev Mångfaldens magasin senare på sin Facebooksida.

Pelle Lindblom