Att miljöbudgeten har fördubblats under mandatperioden är inget som imponerar på Linda Ylivainio, riksdagskandidat för Centerpartiet i Norrbotten.

– I stället för skarpa reformer som sänker klimatutsläppen sprätter regeringen i väg pengar på elcyklar i städerna. Vi behöver en effektiv miljöpolitik som bejakar grön teknik, säger hon i ett inlägg på sin Facebooksida.

Läs mer: Erikssons krav: Bygg järnvägen

Artikelbild

| Linda Ylivainio (C) är kritisk till att regeringen subventionerar elfordon som cyklar och båtmotorer.

Ylivainio säger också att klyftorna i Sverige ökar, både på arbetsmarknaden och mellan dem som har boende och till exempel unga och nyanlända som saknar egen bostad.

Krister Hammarbergh, riksdagsledamot som inte ställer upp för omval, anser att regeringen har ägnat hela mandatperioden åt att slösa pengar utan att åstadkomma något.

– De har höjt skatten med 62 miljarder. Resultatet är minskad trygghet, en kraftig vårdkris och minskad välfärd. Plus att man i en extrem internationell högkonjunktur inte bygger upp skyddsvallar inför kommande lågkonjunktur, säger Krister Hammarbergh.

Han lovar att Moderaternas budgetmotion kommer att innehålla större satsningar på både cancervården (500 miljoner mer än regeringen) och förlossningsvården (1,4 miljarder mer). Hammarbergh är också kritisk till den rödgröna klimatpolitiken, inte minst de miljözoner som kan få många dieselbilar att förlora delar av sitt värde.

– Miljöpolitiken handlar om att vi ska få så snabba resultat som möjligt. Ofta handlar det om att ha morötter så att människor väljer rätt. Stimulans är bättre än att hota människor med att de inte ska få köra sina dieselbilar längre.

Regeringens löften om Norrbotniabanan är inte heller mycket värda för Hammarbergh.

– I hur många år har de lovat det? Varför skulle det vara på riktigt nu? Jag tror att Norrbotniabanan måste byggas, men vi har inte lyckats prioritera resurser till den. Precis som S.

Krister Hammarbergh tycker att regeringen generellt har misslyckats med sin näringspolitik.

– Åtgärder som flygskatt är skadliga för norrbottniskt företagande. Det går inte bara att höja skattetrycket, det är företagen som skapar välfärd och resurser.