Vem kunde tro att morgontidningen skulle sända idrottsmatcher? Och att man skulle komma att använda en telefon till mer än att ringa med? Samhället förändras hela tiden - och det gör vi också.

Snälla mamma, får jag spela på din mobil? Orden kommer från min tvååring. När han provade ett spel första gången tog det honom ungefär tio sekunder att förstå logiken. Det digitala är ingen tröskel för honom, det är helt naturligt. Internet är inget speciellt, det är en självklarhet. Han är inte ensam om att använda internet som tvåårng. Enligt rapporten Svenkarna och internet använder 37 procent av

ettåringarna internet och 26% av spädbarnen.

Samhället digitaliseras och datorer och artificiell intelligens kompletterar våra hjärnor. Många av de arbetsuppgifter som finns idag kommer inte att finnas i morgon. Vissa yrken kommer att försvinna helt på grund av digitaliseringen medan nya yrken kommer att uppstå. Så har det alltid varit och en gång i tiden ersatte ångmaskinerna människans muskelkraft.

Redan nu finns butiker helt utan personal. Och på matbutikerna scannar vi själva maten för att sedan själva betala den innan vi lämnar butiken. Om vi ens är i butiken, allt fler handlar mat online och får den utkörd direkt till hemmet. Allt fler hushållsapparater är uppkopplade. Till och med glödlamporna är smarta och badrumsfläkten kan styras vi en app.

För mediebranschen har samhällets digitalisering varit kännbar en längre tid och vi har gjort många förändringar för att anpassa oss till nya vanor. Det är nu längesedan en dagstidning bara var en papperstidning. Nu är vi ett mediehus med både papperstidning och nyhetssajt men också en självklar leverantör av rörlig bild. Under 2018 sände vi ungefär 100 idrottsmatcher live på NSD.se och kuriren.nu och 2019 kommer det att bli ännu fler. Det är också ett tag sedan ett tidningsbud bara delade ut tidningen. Nu är de distributörer och delar också ut brev och paket. En konsekvens av digitaliseringen eftersom allt fler handlar varor online som behöver delas ut.

För oss innebär digitaliseringen möjligheter. Den ger oss nya sätt att presentera och sprida vår journalistik på. Och nya sätt att berätta på och större möjligheter för våra läsare att själva välja hur de vill ta del av journalistik. Digitaliseringen har onekligen förenklat livet. De flesta ärenden kan göras på nätet, banken finns i mobiltelefonen, liksom all världens musik, familjealbumen, radion, tv:n och parkeringsautomaten och kartboken.

Men det finns en hel del människor som står utanför digitaliseringen. Enligt Svenskarna och internet finns det en halv miljon svenskar som aldrig använt internet. Allt fler viktiga samhällsfunktioner kräver internet och står man utanför blir det svårt att göra sin röst hörd och ta del av samhället. Norrbottens Media vill öka den digitala kunskapen bland de som står utanför. Därför har vi dragit igång ett projekt där vi, till att börja med i liten skala, ska utbilda läsare i digitaliseringens möjligheter. Förhoppningsvis hakar andra samhällsaktörer på och på så sätt kanske vårt projekt blir inkörsporten för många till bank-id, e-legitimation och att betala räkningar via internetbanken.

Min son kommer förmodligen inte reflektera över internet särskilt ofta. Han kommer definitivt inte använda ordet digitalisering, det kommer vara en naturlig och självklar infrastruktur. Kanske kommer han också ha ett yrke som vi idag inte finns.