”Det höga bensinpriset beror inte på bränsleskatten” säger finansministern Magdalena Andersson och skyller priset på oljeproducenter och ett lågt pris på kronans värde. Är det inte lika bra att säga som det är? Sverige verkar inte ha råd med polis, skola, vård, omsorg och att skapa ett vettigt liv för svensk landsbygdsbefolkning. Det har snackats i tiotals år om att dra gränsen vid Dalälven, kanske dags sätta spaden i jorden och börja gräva? Jag anser att om inte politiker och regering sänker bensinpriset med minst fem kronor per liter inom kort så kan detta inte kallas annat än hetsjakt på bilister. Nu ska landsbygden ha sitt! Gör Sverige rundare genom lägre bensinpris och inför råvaru­skatt på naturtillgångarna så att pengarna ska stanna i den kommun varifrån råvaran tas! Det har jag ”fäktats för” i flera år i olika insändare i medierna men först nu verkar en del krönikörer och medieprofiler ha läst insändarsidan, för nu nämner flera av dessa förslag av liknande slag.

När jag skriver detta sitter jag på t-banan till Korpilombolo. Ni minns väl låten ”Jag är på väg till Korpilombolo. Tåget det susar fram genom natten...”? Problemet är att ingen i Korpilombolo har sett ett tåg där och orsaken är enkel, det går inga tåg dit.

Därför stavas friheten i Korpilombolo och övriga landsbygden bilen. Ett nödvändigt ont för ”maskrosförespråkarna” som alla tror lösningen heter ”SL – Stockholms Lokaltrafik”. Men det skulle ju bli väldiga problem på vintern i Korpilombolo när man ska skotta bort all snö i rulltrapporna. Och renarna och älgarna kommer tjuvåka i rulltrapporna där de gömmer sig för att slippa bli skadskjutna av alla gästjägare från Stockholm som precis anlänt med miljö-tåget till ”Korpilombolos T-central”. De tog tåget, för bensinen var ju för dyr.