Beata är åtta år. Hon har en bror som hon aldrig har träffat, för att han är död. Hon gillar att vara annorlunda. Till exempel så vill hon ha ett par stora glasögon som sticker ut.

Beata har två bästisar som heter Lina och Saga. De leker Hela Sverige bakar och Bonde söker fru. De bråkar också om allt möjligt, vem man kan vara kär i, om snus och om discolampor. På fritiden spelar Beata bordtennis. En dag lyckas hon vinna över den bästa i gruppen, då stannar alla upp för att kolla på deras nästa match.

Den här barnboken passar åldrarna 7–9 år och har ett enkelt språk. Boken passar att läsa både själv och som högläsning för lågstadiet. Den är bra att diskutera och väldigt lättsam att läsa, det är inte så mycket tunga känslor och en bra stämning. Kapitlen i boken var lite osammanhängande, de hade inget med varandra att göra. De var också lite korta, så det hann inte hända jättemycket under ett kapitel. Dock tror jag att om man är väldigt liten kan det vara skönt, ifall man inte alltid orkar läsa så långt åt gången.

Artikelbild

Huvudpersonen Beata känns som en väldigt normal åttaåring. Som många åttaåringar bråkar hon om småsaker med sina kompisar. Hon känns ändå som en väldigt positiv tjej, som inte tänker så länge och mycket över saker som händer. Hon går snabbt vidare när hon bråkat med sina kompisar.

Boken utspelas hemma hos Beata och hennes kompisar, och även i sporthallen där hon tränar bordtennis.

Författaren Katarina Kieri är född i Luleå men nu bor hon i Uppsala. Hon debuterade 1993 med diktsamlingen ”Slutet sällskap” och efter det har hon skrivit fler böcker för både barn och vuxna. För boken ”Dansar Elias? Nej!”, 2002, fick hon Augustpriset i kategorin Bästa barn- och ungdomsbok.